سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
« عــــــفـــــــاف و حـــــجــــــاب »
 
 

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد شدید از مباحثی که اخیرا در مورد چادر مشکی از سوی برخی افراد غیرکارشناس مطرح شده است، گفت: ما دو دسته مسائل فقهی نظری و بدیهی در اسلام داریم که حجاب برای زن مسلمان از ضروریات و بدیهیات اسلام است.

وی افزود: مسائل فقهی نظری نیاز به استدلال دارد مثل اینکه نماز مسافر به چه نحوی است اما مسائل فقهی که بدیهی یا ضروری هستند نیاز به دلیل ندارند و جزو ضروریات دین هستند مثل نماز که در اسلام واجب است و یا مسئله حجاب برای زنان مسلمان جزو ضروریات فقه اسلامی است و نیاز به دلیل ندارد.

رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی یادآور شد: البته دلایل فراوان قرآنی و روایی بر وجوب آن وجود دارد که اگر این دلایل هم نبود باز حجاب جزو ضروریات است و هیچ مسلمانی در سراسر جهان بر آن تردید نکرده و حتی کسانی که خود این مسئله را رعایت نمی کنند یقین دارند که حجاب در اسلام به مانند نماز و حج واجب است.
سادات منصوری با انتقاد از برخی اظهارنظرهای شخصی در مورد چادر مشکی تصریح کرد: قرآن در مورد چادر تعبیر" جلباب" دارد؛ پوششی است که زنان عرب بر روی همه لباسهای خود می پوشیدند که سراسر بدن را می گرفته و چیزی شبیه چادرهای امروزی است و وقتی که می گوییم چادر بهترین حجاب است چادر مشکی منظور است و هیچکس ذهنش به سمت چادر رنگی نمی رود.

رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی افزود: چادر مشکی تنها برای ایرانیان نیست و در تمام کشورهای اسلامی و عربی این نوع پوشش متداول است و منحصر به یک نقطه خاصی نیست ضمن اینکه این چادر مشکی مال امسال یا 30 سال پیش نیست بلکه شاید سابقه ای بیش از 800 سال دارد، حال چطور برخی که اطلاعات فقهی و تاریخی و دینی شان ضعیف است به خود اجازه می دهند این مسئله بدیهی که همه به آن معترفند را با اظهار نظرهای شخصی مخدوش کنند و سلایق شخصی خود را به دین نسبت دهند؟!

وی با بیان اینکه اینگونه اظهارنظرها بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد تا فرهنگی یادآور شد: متأسفانه ما ناتوانی خود را در تبلیغ دین نادیده می گیریم و برای سرپوش بر این کوتاهی ها صورت مسئله را پاک می کنیم. به جای اینکه اشتباهات خود را در این زمینه بررسی کنیم با سیاسی یا امنیتی کردن یک مسئله فقهی و فرهنگی که در جامعه ما ریشه دارد صورت مسئله را پاک می کنیم و می گوییم اصلا حجاب نباشد.

سادات منصوری با تأکید بر اینکه هیچکس بر حکم فقهی وجوب حجاب تردیدی ندارد، افزود: در بطن جامعه ایران چه باحجاب و چه بی حجاب به این مسئله باور دارند که حجاب در اسلام برای زنان واجب است اما مسئله بر سر اجرای حکمی است که دشواری هایی دارد. احکام تکلیفی خدا زحمت دارد و در عین داشتن مصالح بسیار، محدودیتهایی را هم به دنبال دارد اما چون خدا فرموده است آدمی می پذیرد اما یکی از راهها برای اینکه چنین مسئله ای مثل حجاب که برای برخی دشواری دارد آسان شود، عادت کردن است.

رئیس مرکز پاسخگوی به شبهات دینی افزود: اینکه انسان صبح زود برای نماز بلند شود دشوار است اما وقتی این مسئله برای فرد عادی شد دیگر دشوار نیست . مسائلی مثل حجاب را باید به شکلی ظریف و لطیف از خانواده و مدارس در سن کودکی به صورت عادت در آورد نه تحمیلی و وقتی که عادت اجتماعی شد آنوقت رعایت آن راحت خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: باید برای ترویج حجاب برنامه ریزی همه جانبه در جامعه صورت گیرد و من مخالف این هستم که به بحث حجاب تنها دولتی و حکومتی نگاه شود بلکه باید این مسئله به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود و با تلاش نهادهای جوشیده از جامعه آن را به یک سنت اجتماعی تبدیل کنیم.

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 90 شهریور 3 :: 12:27 صبح :: توسط : « ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است »

درباره وبلاگ
فرمان خدا قول نبی، نص کتاب است از بحر زنان افضل طاعات حجاب است .
آخرین مطالب
آرشیو وبلاگ
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 50
کل بازدیدها: 502021